Příjem

Veronika zeptal se před 7 měsíci

Dobrý den,
V tomto měsíci jsem držela vysokoproteinovou – keto dietu, během zhruba 14 dní jsem zhubla z 80 kg na 75 kg při výšce 164 cm, 25 let. Nyní bych ráda najela na racionální zdravé stravování a váhu dál redukovala, nevím ale jestli jsem dobře pochopila kolik zhruba KJ mám vlastně denně přijmout. Můj bazální metabolismus je dle výpočtu cca 6527 KJ, pracuji jako terénní sociální pracovnice, mým jediným pohybem je tak rychlá chůze a to dle aplikace zdraví průměrně 210 kcal (879,2 KJ). Jestli tomu dobře rozumím, můj denní příjem by tak neměl klesnout zhruba pod 7 406,2 KJ? Pokud je to opravdu tak, můžete mi prosím doporučit optimální rozložení tuku, sacharidů a bílkovin pro správné a zdravé hubnutí?
Předem moc děkuji,
S pozdravem Veronika

1 Odpovědi
Leoš Středa Personál odpověděl 7 měsíci ago

Záleží na tom, zda vaše proteinová dieta byla z přirozeného výběru proteinových jídel, tedy převaha masa, sýrů, vajec nebo zda jste si kupovala nějaký proteinový přípravek. Pokud to bylo s přípravkem, připravte se, že při přechodu na běžné stravování nastane jo-jo efekt. To je osud všech koktejlů, směsí apod. Krásně se s nimi hubne, po návratu na běžnou stravu se přibírá.
Přechod z diety na bázi proteinů na stravování podle kalorických hodnot vyžaduje, abyste zpočátku přidávala sacharidy velmi pozvolna a během prvních týdnů upřednostňovala bíkovinné potraviny. Postupně však dospějte k běžnému poměru cukrů-tuků a bílkovin pro hubnoucí: tedy budete přijímat 30 % bílkovin, 40 % sacharidů a 30 % tuků. Je to trochu jiný poměr, než u lidí, kteří nemají problémy s nadváhou. Tam by měl jídelníček obsahovat zhruba 10-15 % bílkovin, 55-60 % sacharidů a 25-30 % tuků.
A jen malá poznámka k dotazu: váš příjem by neměl překročit hodnotu 7,4 MJ, takže by pod něj měl klesnout.